Tahrir 2011
Een blik op de revolutie in Egypte van binnenuit, verdeeld in hoofdstukken. Eerst komen de mensen aan het woord die deelnamen aan de betogingen op het Tahrir plein. Gewone mensen die ineens geschiedenis maakten door posters te maken, op tanks met waterkanonnen te klimmen of gewonden te verzorgen in de geïmproviseerde ziekenboegen. Ze vertellen over hun ervaringen, die worden geïllustreerd met persoonlijk beeldmateriaal, vaak gefilmd met mobiele telefoons. Ook leden van de gehate geheime politie doen, soms onherkenbaar, hun verhaal - met lichte schaamte en opvallend gevoel voor relativering. En dan is er aandacht voor de oorzaak van de revolutie: de dertig jaar heersende president Mubarak. In tien stappen wordt uitgelegd hoe Mubarak aan het bewind kon komen en blijven, met begeleiding van veel archiefmateriaal, waaronder fragmenten van toespraken en interviews van Mubarak, animaties en commentaar van een onafzienbare rij deskundigen en betrokkenen, zoals schrijvers, journalisten en voormalige ministers en hoofden van departementen. Daarin wordt subtiel duidelijk hoezeer het politieke apparaat van opportunisme is doortrokken en hoe zwaar het land het nog krijgt op weg naar een democratische toekomst, zoals is gebleken tijdens recente voorvallen.