Sagan om livet
De Finse fotograaf Lennart Nilsson werd vooral bekend door zijn fotoseries voor Time Life en The National Geographic. In 1978 maakte hij de film JOURNEY THROUGH THE HUMAN BODY, waarin hij met een microscopisch kleine medische camera door het menselijke lichaam reisde. Na verdere vervolmaking van de in deze film gebruikte technieken, zette hij zich aan de vier jaar durende productie van SAGAN OM LIVET. Deze film volgt het ontstaan van het menselijk leven vanaf het moment van bevruchting. Hij werd meerdere malen onderscheiden en in meer dan 30 landen op televisie uitgezonden. SAGAN OM LIVET bevat de eerste filmsequentie die er ooit gemaakt is van de celdeling van een zojuist bevrucht ovum. Om deze unieke film te maken gebruikte Nilsson verschillende opname-technieken, waaronder het werken met een infrarood-camera. Ook maakt hij gebruik van animatietechnieken en video-effecten om de ontwikkeling van de foetus tot aan de geboorte te kunnen volgen.