O arrais do mar
Het Portugese arte xávega is een traditionele vorm van visserij die op nog maar weinig plekken wordt beoefend. Het ambacht is in de loop der eeuwen nauwelijks veranderd. Nog altijd wordt met een houten vissersboot een sleepnet uitgespannen voor de kust, dat vervolgens terug naar het strand wordt getrokken. Waar dat vroeger gebeurde met ossen, worden tegenwoordig tractoren gebruikt.
De donkere beelden van deze essayistische korte film, met op de achtergrond het geluid van de branding, zorgen voor een bijzondere sfeer. Alsof het hier om een niemandsland gaat waar geen controle en toezicht heerst, een plek aan zee waar het gevaarlijk en spannend is. Waar het daglicht niets te zoeken heeft.