ISIS, Deserters Speak Out
De gestileerde landschapsbeelden van Zuid-Turkije staan in schril contrast met de verhalen van deserteurs van IS. Zij zijn Syrië ontvlucht en vertellen in gruwelijke details over wat ze meemaakten. Ze laten zich op de rug filmen, uit angst voor represailles. Vertrekken uit Raqqa is al niet makkelijk, maar om daarna uit het zicht te blijven van wraakzuchtige voormalige collega-strijders is pas echt ingewikkeld. Deze film gaat eigenlijk over de mannen die vanuit Zuid-Turkije proberen spijtoptanten weg te krijgen uit Syrië. Een gevaarlijke en moeilijke missie, want elke deserteur kan ook een spion zijn en een verkeerde inschatting brengt de hele missie in gevaar. De verhalen van de gevluchte soldaten geven ook inzicht in hun motivatie om zich bij IS aan te sluiten: veiligheid, elektriciteit, een salaris van 100 dollar per maand en hun geloof in een echte islamitische staat. Met name dat laatste loopt uit op een teleurstelling; een van de mannen vertelt dat hij tot inkeer kwam nadat hij in een massagraf een onthoofde bruid aantrof.