A Crisis of Faith / the American Dilemma
In het licht van de terroristische aanslagen op 11 september van dit jaar, heeft deze documentaire een dringende actualiteit gekregen. De maker zoekt een antwoord op de vraag wat er mis is met de Amerikaanse samenleving en de positie die het 'machtigste land' inneemt in de wereld. Zeven thema's worden aangesneden, waaronder vooruitgang, onderdrukking, secularisatie en betrokkenheid. In een combinatie van talking heads en een collage van historisch beeldmateriaal, moderne schilderkunst en videokunst, wordt duidelijk dat de westerse mens voornamelijk wordt gedreven door hebzucht en angst. En dat economie en wetenschap de plaats hebben ingenomen van religie en zelfkennis. 'In deze cultuur wordt ons verteld hoe we moeten zijn, en we vergeten te kijken naar wie we zijn', is een verklaring voor de angstaanjagende leegte die in de huidige maatschappij voelbaar is. 'De samenleving is als een huis, dat ze zijn begonnen te bouwen op de eerste verdieping. We krijgen direct allerlei doctrines, antwoorden en verklaringen voorgeschoteld waar we niet om hebben gevraagd. De basis ontbreekt.' En dan is het, zoals kortgeleden zo pijnlijk werd bewezen, een kwestie van wachten tot de hele boel instort.