New York in Motion
Ze vallen bijna niet meer op, zo gewoon zijn ze geworden: de \i motion graphics\i0 in reclamespotjes, videoclips, speelfilms, billboards en op Flash-sites. Saul Bass legde in de jaren vijftig het fundament met zijn stijlvolle titelsequenties voor de Hitchcock-films \i Vertigo\i0 , \i North by Northwest \i0 en \i Psycho\i0 , maar de echte doorbraak zou pas veel later volgen, met de opkomst van de personal computer. Daarop kon iedereen speelse animaties, dynamische infographics en andere rake visuele toepassingen ontwerpen, met behulp van programma's als After Effects, Apple Motion en de Nederlandse open source software van Blender. Tegenwoordig ligt het kloppende hart van de \i motion design-\i0 industrie in New York, het walhalla voor creatieve geesten uit de hele wereld. Deze stad is tot in het kleinste detail vormgegeven, oogt van bovenaf als een verzameling pixels, en mag zich met Times Square vermoedelijk gezegend weten met het meest kinetische, kleurrijke en sensationele stadshart ter wereld. In een flitsend tempo, en afgewisseld met een schat aan voorbeelden, vertellen meer dan vijftig invloedrijke ontwerpers over de stad als eindeloze bron van inspiratie. Ze zoeken naar verklaringen voor hun succes en steken een lofzang af op de eeuwige vernieuwingsdrift in de creatieve sector. Want \i motion graphics\i0 , zo leren we, moet als een even revolutionaire doorbraak worden beschouwd als het bouwen van kathedralen.