Sagolandet
Toen de Zweedse cineast Jan Troell met de voorbereidingen voor SAGOLANDET bezig was, werd hij op vijftigjarige leeftijd voor het eerst vader. Het gaf zijn film, waarin hij een zoektocht naar fantasie, creativiteit en geluk onderneemt, een bijzondere wending. De eerste versie van zijn film bestond oorspronkelijk uit een interview met de Amerikaanse psycholoog Rollo May, die stelde dat het uiteindelijke doel van het leven creativiteit is. Dolgelukkig met de geboorte van zijn dochtertje trok Troell de straat op om uitingen van die creativiteit vast te leggen. Maar hij moest al snel inzien dat materieel comfort en veiligheid voor de meeste mensen veel belangrijker zijn dan geluk, avontuur en fantasie. Door interviewsituaties af te wisselen met beelden van zijn opgroeiende dochtertje, heeft Troell uiteindelijk een indrukwekkende parallel weten te leggen tussen de noodzaak van creativiteit en nieuwsgierigheid in een kinderleven en de afwezigheid ervan in het hedendaagse Zweden.