Jakub
Wanneer hij precies stierf, weet niemand. Maar als er naar Jakub wordt gevraagd, laten zijn voormalige dorpsgenoten graag zien hoe hij liep en praatte. In deze etnografische studie, gefilmd in gruizig zwart-wit, wordt het door oorlog bepaalde levensverhaal van Jakub gebruikt als metafoor voor de gemarginaliseerde gemeenschap van Roethenen. Wanneer zijn dorpsgenoten soms tegenstrijdige verhalen over hem vertellen, stellen ze zodoende ook een mondelinge geschiedenis van hun volk op.
Jana Ševčíková filmde de Roethenen gedurende vier jaar in het Maramureșgebergte in Noord-Roemenië en in Sudetenland in Bohemen. In indringende close-ups vertellen zij verhalen over hun nationale identiteit en het belang van een thuis. Soms dwaalt de camera over het land en brengt zo de ontheemding van het volk over.