word.camera
Een algoritme dat proza en gedichten maakt op basis van een foto, zonder menselijke tussenkomst: de creatieve toepassingen van de technologie rond kunstmatige intelligentie worden steeds verfijnder. Nadat je een willekeurige foto hebt gemaakt of geüpload, verandert de app het beeld in bloemrijke teksten. Het kan naar aanleiding van een dode duif op de stoep iets schrijven over sterfelijkheid, of een grap maken over een gekke feestmuts die je op de foto draagt. Het multimediale project gebruikt algoritmen uit de kunstmatige intelligentie om woordelijke beschrijvingen van afbeeldingen te genereren. Het zou weleens de aanloop kunnen zijn naar een nieuw type camera en een nieuw soort fotografie. Er bestaan twee fysieke modellen van deze lexografische camera. De eerste, gebouwd als een ouderwetse filmcamera, print geselecteerde teksten en relevante passages uit romans op basis van de beelden die hij in zijn lens vangt. De tweede is een volledig geautomatiseerde, pratende -bewakingscamera die rondkijkt op zoek naar gezichten en hardop beschrijft wat hij ziet. Ross Goodwins loopt zo vooruit op robots die in menselijke termen hun omgeving kunnen interpreteren en beschrijven.