Beware of Mr. Baker
De 73-jarige Ginger Baker is een ware drumlegende. Hij werd bekend als slagman van bands als en en wordt gezien als de uitvinder van heavy metal. Als muzikant wordt hij de hemel in geprezen. Helaas is zijn karakter minstens zo legendarisch als zijn drumtalent. Als notoire junk en egotripper zijn er nauwelijks mensen met wie hij géén ruzie heeft. Al in de eerste scène is het raak: Baker barst uit in een enorme woedeaanval. Met zijn wandelstok gaat hij de regisseur te lijf. Het gevolg: een fiks bloederige neus, maar ook een overtuigende introductie van de licht ontvlambare hoofdrolspeler. Het mag duidelijk zijn: voor Mr. Baker kun je maar beter uitkijken. Regisseur Jay Bulger pakte zijn eerste documentaire groots aan. Niet alleen filmde hij talloze gesprekken met Baker, hij laat ook veel muzikanten aan het woord die ooit met hem speelden - van Eric Clapton en Steve Winwood tot Carlos Santana. Dankzij de vele archiefbeelden wordt perfect duidelijk hoe groot de rol van Baker was in de muziekwereld. Maar ook hoe onmogelijk het moet zijn geweest om met hem samen te werken of te leven. Virtuositeit en krankzinnigheid blijken weer eens akelig dicht bij elkaar te liggen.