The Grocer’s Son, the Mayor, the Village and the World...
Van de buitenkant lijkt het een kalm plattelandsdorpje, maar in Lussas gebeuren grote dingen. Tussen de wijn- en kersengaarden van de Franse Ardèche wil een handjevol idealisten de wereld verrijken met nieuwe verhalen. Een groot streamingplatform voor onafhankelijke documentaires moet er komen. En voor zo’n droom moet je knokken.
Veel tijd en energie zijn al geïnvesteerd in Tënk, en het is een afmattende opgave om het project draaiende te krijgen. We kijken mee in kale vergaderzaaltjes, waar de ervaren producent Jean-Marie Barbe en zijn team alle details van hun droomproject moeten uitdenken. De lokale burgemeester werkt graag mee, maar het is zwoegen om andere politici, geldschieters en abonnees tevreden te krijgen.
Met haar handgefilmde en observerende stijl zorgt regisseur Claire Simon voor een intieme sfeer. Door intussen ook te filmen bij de ploeterende wijnboeren van Lussas, ontstaan er interessante parallellen. Want of het nu gaat om documentaires of druiven: er wordt in Lussas met hart en ziel gestreden voor zaken die we misschien wel te makkelijk voor lief nemen.