All My Fathers
Je biologische vader niet kennen, hem opzoeken en er vervolgens achterkomen dat hij toch niet je biologische vader is: dat is wat ze in goed Engels een noemen, twee tegenvallers voor de prijs van één. Het overkomt Jan Raiber, als hij als afstudeerproject aan de Filmacademie van Baden-Württemberg een documentaire wil maken over de hereniging met zijn veronderstelde verwekker Uwe Hennig. Niet lang na zijn ontmoeting met Uwe krijgt Jan van zijn moeder Kristina te horen dat Uwe toch niet zijn vader is. Bekomen van de eerste verbazing en schrik moet hij zich beraden op het vervolg van zijn film. Want plots ziet het scenario er geheel anders uit, en dient zich een werkelijk onverwachte plotontknoping aan. Van het beoogde einddoel wordt de film opeens een dwingend middel. Met een bedrieglijke achteloosheid knipt en plakt Jan Raiber de fragmenten van zijn zoektocht aaneen tot een zelfbewust egodocument. Glanzende hoofdrollen zijn er voor zijn moeder Kristina, die meer moet overwinnen dan ze waarschijnlijk ooit voor mogelijk had gehouden, en voor de filmmaker zelf, die de aanvankelijke tegenslag optimaal weet te benutten. Op de achtergrond is er steeds Jans stiefvader Jürgen Raiber, kroongetuige van de genetische chaos, maar onverminderd een liefdevolle rots in de branding.