The Misfortunes of Some
"Voor ons maakt het niet uit of iemand christen, moslim of jood is. Voor ons is iedereen gelijk", zegt een verkoper op een bazaar in Beiroet. "Hier gelden de wetten van de commercie." Eén van die wetten houdt in dat een pantalon uit Libanon op de textielmarkt voor chic doorgaat: een goede reden om de merkjes met 'made in Hong Kong' of 'made in Taiwain' te vervangen voor 'made in Libanon'. Vervolgens zien we duiven die met hun gulzige snavels graankorrels oppikken. Het is 1981 en Libanon is verscheurd door burgeroorlog, met alle verschrikkingen en verwoestingen vandien. Toch houden de bewoners van hoofdstad Beiroet de moed erin. Een taxichauffeur die zijn klanten veilig langs de wegblokkades vervoert, heeft daarnaast een baan als aflegger van lijken in het mortuarium. Thuis lurkt hij vrolijk aan de waterpijp, zingt liedjes voor z'n vrouw, zorgt ervoor dat z'n snor in de plooi blijft en koestert z'n luxe-editie van de Koran. De korte episodes worden ingeluid met een oubollig deuntje van een computerspelletje. Zo blijft de toon opmerkelijk luchtig, hoewel de oorlog nooit ver weg is. Als de afschuwelijke gevolgen van een bomaanslag worden getoond, brullen sommigen: "Het is een complot!"