Jungens wollen zur See
"Wie op zee niets voorstelt, stelt nergens ter wereld wat voor." Met deze tekst in beeld begint JUNGENS WOLLEN ZUR SEE. "De heerschappij van England is voorbij, ook andere volkeren hebben zich als zeevarende natie op de wereldzeeën aangemeld. Daarom leiden wij onze jeugd op voor de zeevaart." Falangistische, fascistische en nationaal-socialistische jongeren worden getraind om deel te vormen van de oorlogsmachine op zee. De film laat zien hoe de Spaanse jeugd een schijninvasie uitvoert. De jongens springen uit hun bootjes en kruipen gewapend het strand op. In het tweede deel komen de jongeren van de Italiaanse Marineschool aan bod, zij oefenen zich in het wachtlopen in trainingskampen. In het derde deel is de Marine Hitler Jugend in training op de Reichs Seesportschule. Ze voeren opdrachten uit - een kadaverdiscipline. De jongens paraderen in ganzepas, oefenen zich in het beklimmen van touwladders, het leggen van zeemansknopen en het wedstrijdroeien. Aan het einde van de film wordt in een opvallende montagesequentie een verband gelegd tussen een roeiwedstrijd van de Duitse Hitler Jugend en opstomende oorlogsschepen. Het commentaar hierbij: "Das Spiel wird Ernst." De film is onder auspiciën van de nazi-autoriteiten gemaakt. Inhoud en presentatie zijn openlijk politiek en propagandistisch. Een typisch voorbeeld van de manier waarop de ideologie domineert is de scène waarin HJ-jongens touwladders beklimmen op het zand en de commentaarstem laat weten: "Het verlangen van een knapenhart naar de zee." Een ander voorbeeld is de reeks close-ups van HJ-jongens die bezig zijn met het leggen van zeemansknopen. Commentaar: "Onze jongens: de oude Hanzetrots straalt er vanaf."