The Death of an Insect
In een levenloos, stedelijk landschap, waar de tijd lijkt te zijn stilgezet, is een vreemd insectenballet gaande. Een pas ontpopte vlinder staat op het punt te sterven. Dit tragische filmverhaal is opgebouwd uit de dode insecten die werden gevonden in vergeten kelders en schuren, tussen vensters en ragebollen. Verschillende animatietechnieken worden gecombineerd in de dialoogloze film, van de klassieke -animatie tot 3D-modellen van insecten die met röntgenstraling gescand zijn. Niemand keurde ze meer een blik waardig, totdat ze in het vizier kwamen van dit Finse regisseursduo. De beestjes zweven in hun film ogenschijnlijk doelloos door de stad, om uiteindelijk tegen de maan aan te vliegen. In close-up zien we pas hoe gehavend ze zijn. Dan blijkt een vaag gevormd insect in een symmetrisch figuur of een sierlijke DNA-streng te kunnen veranderen. De dode diertjes zijn levensecht en abstract tegelijk. De vorige film van Hannes Vartiainen en Pekka Veikkolainen, , was een experimentele documentaire over de sloop van een kolencentrale. Het oude industriële landschap moest daarin plaatsmaken voor nieuwe huizenblokken.