Trains of Thoughts
"Je bevindt je in de bloedstroom van de stad. Er is net te weinig tijd om iets te doen en te veel tijd om niets te doen." Regisseur Timo Novotny gaat in zes wereldsteden ondergronds: hij vergelijkt de verschillende samenlevingen aan de hand van hun metrosystemen. In New York, Los Angeles, Tokyo, Hongkong, Moskou en Wenen observeert en spreekt hij de reizigers en de 'bewoners' - zoals straatmuzikanten - van de onderwerelden, die soms heel letterlijk (in de New Yorkse metro is geen connectie per telefoon of internet mogelijk) zijn afgesneden van de maatschappij erboven. Voor sommige mensen is het slechts een vervoermiddel, voor andere een moment om op adem te komen."Als ik in de metro ben kan ik eindelijk focussen", zegt een New Yorkse. De interviews en door voice-over begeleide opnamen van de mensen in en om de treinen worden afgewisseld met door stuwende muziek ondersteunde, gestileerde beelden van lege of juist met bewegende mensenmassa's bevolkte perrons, trappen en de tunnels waar de metro zich door beweegt: de aderen van de stad, van vitaal belang voor een gezonde doorbloeding. En wie is die man die zich langs de muren van de metrotunnels voortbeweegt?