Ruth Drawing Picasso
Een schoolmeisje in uniform zit op de vloer van het Tate Museum in Liverpool in het videokunstwerk . Stilletjes tekent ze het schilderij dat ze voor zich heeft: Picasso's uit 1937. We zien als kijkers het schilderij niet, maar enkel het meisje, die in opperste concentratie tekent wat ze ziet. Gefilmd vanuit een enkel, statische camerastandpunt lijkt het werk op een fotografisch portret, wat uitnodigt om de pose en bewegingen van het meisje nader te beschouwen. Terwijl we getuige zijn van de intensiteit waarmee Ruth het schilderij van Picasso in zich opneemt, worden we ons bewust van hoe het kijken haar meer en meer in beslag neemt - niet alleen zodat haar schets van het beeld 'klopt', maar ook hoe ze zich dat wat ze ziet eigen maakt. Dijkstra's film gaat een dialoog aan over de daad van het observeren en artistieke inspiratie en creativiteit.