Where There’s Smoke
De vader van Lance Weiler was niet alleen een trouw lid van de vrijwillige brandweer, maar ook een enthousiast amateurfotograaf van de branden die hij bestreed. In de jaren tachtig werd zijn gezin zelf slachtoffer van twee branden – eerst ging hun camper in vlammen op, en nog geen jaar later hun huis. De oorzaak werd nooit gevonden. In deze interactieve zoektocht verbindt Weiler die raadselachtige branden aan de laatste levensmaanden van zijn vader, die zich, terwijl hij vocht tegen kanker, uitgebreid liet interviewen door zijn zoon.
Die opnames vormen de kern van deze live documentaire-ervaring rond herinneringen en verlies. Het project begon als fysieke installatie waaraan vier personen tegelijk konden deelnemen, maar werd tijdens de corona-lockdown omgebouwd tot een online ervaring voor tientallen gebruikers tegelijk, dankzij dezelfde openbaar beschikbare online-tools die ook het kantoorleven op gang hielden. Weiler bewijst dat vergaderservice Zoom en digitaal kladblok Miro ook instrumenten kunnen zijn om een emotioneel verhaal mee te vertellen, en zelfs om intimiteit te creëren.