Touki Bouki - Journey of the Hyena
Dit Senegalese debuut werd in 1973 een hit bij critici dankzij de inventieve droomsequenties en donkerkomische toon. Een road movie over twee jonge mensen die ervan dromen naar Parijs te gaan maar vooral om terug te komen, zodat ze bejubeld en gerespecteerd worden door hun landgenoten. Ervoor werken kost tijd en moeite, dus ze besluiten het geld te stelen. Toch blijkt ook dat veel lastiger dan gedacht, zodat ze nauwelijks een stap vooruit komen. In Cannes (waar de film de prijs van de internationale kritiek won) viel de film op door zijn speelse montage van fantasie en neorealisme, op dat moment een unicum in de geschiedenis van de Afrikaanse cinema. Zes jaar eerder beklaagde Med Hondo's Frans/Mauritaanse zich over de postkoloniale slavernij van Afrikaanse immigranten in droomstad Parijs, maar wees de beschuldigende vinger ook naar het eigen volk, waar corrupte ambtenaren en een lethargische nieuwe generatie gedreven door hebzucht de vooruitgang belemmeren. Tegelijk verzet de film zich tegen een eenzijdige boodschap, want ook de hautaine houding van de Fransen is mikpunt van spot. Maar voorbij al die komische observaties verbergt zich een serieus probleem: de aantrekkingskracht van westerse rijkdom en een jonge generatie Afrikanen die onvermijdelijk gefrustreerd raakt omdat die rijkdom onbereikbaar is.