To Be a Miss
Met een missverkiezing deed het Venezolaanse volk zijn eerste ervaring op met democratie. In het land dat in de jaren vijftig dictatoriaal geregeerd werd, was het een noviteit dat een schoonheidskoningin uit de arbeidersklasse een rivale uit de elite versloeg. Inmiddels zijn missverkiezingen in het Latijns-Amerikaanse land big business geworden. In deze film zien we coaches, agentschappen, cosmetisch chirurgen en zelfs een producent van de felbegeerde kroontjes voorbij komen. Maar vooral zien we de jonge vrouwen die via een missverkiezing proberen te ontsnappen aan hun armoedige realiteit. In een klein kamertje dat gedeeld wordt door twee zussen en een neefje hangt een Barbiepop als trofee aan de muur. Dat is het doel van de zussen: het Barbie-uiterlijk. Twee keer per dag naar de sportschool, veel te weinig eten en talloze missverkiezingen aflopen. Hun hoop hierin iets te bereiken wordt aangemoedigd door het succes van Venezolaanse vrouwen in internationale schoonheidswedstrijden. Toch klinken op de universiteit ook tegengeluiden. Niet vreemd, als je ziet dat een van de voorrondes wordt gehouden in een cosmetisch chirurgische praktijk.