Afrikanskaja ochot
De Russische dichter Nikolai Gumiljov, echtgenoot van dichteres Anna Achmatova, werd in 1921 terechtgesteld voor deelname aan een monarchistische samenzwering. onthult informatie over de executie die tot dan toe was achtergehouden. Gumiljov werd geïnspireerd door zijn fascinatie voor heroïsche en exotische avonturen, en esthetiek speelt dan ook een belangrijke rol in zijn gevoelige werk. De dood van Gumiljov en het trieste lot van zijn verwanten vormen een drama dat door veel Russische intellectuelen aan den lijve is ondervonden.