Noble Sacrifice
Scenarioschrijver, cameraman, regisseur and producent Vatche Boulghourjian is geboren in Koeweit uit Libanees-Armeense ouders in het eerste jaar van de Libanese oorlog. Zijn hele leven heeft hij de spanning gevoeld van oorlog in het Midden-Oosten. Voor deze film, zijn eerste documentaire, selecteerde hij beelden die gemaakt zijn door leden van de Hezbollah and vermengde ze met eigen videomateriaal, dat in dezelfde stijl gemonteerd is. Dat betekent dat de schokkerige beelden met opzet gemaakt zijn om aan te sluiten bij het videodagboek van de militante groepering. De nadruk in deze film ligt op de Ashura-offerplechtigheid, een zeer heilige gebeurtenis binnen de islam, die nog nooit zo beeldend en levendig is getoond als in deze film. Het carnavalselement van Ashura en de rauwheid van het groteske vormen een essentiële basis voor de film. De camera moest een evenwicht tussen deze elementen bewerkstelligen om te komen tot een danse macabre en om de kijker te dwingen de walging als gevolg van de beweging in een zee van bloed aan den lijve te voelen. Het bloed is hier een symbool dat offerande, ritueel en oorlog verbindt. De authentieke videobeelden van martelaren die een interview geven vlak voordat ze een zelfmoordaanslag plegen versterken de roes van de Ashura-processie, waarin jonge mensen, zelfs kleine jongetjes, zichzelf snijden met messen en machetes. Tegelijkertijd legt de kalme stem van de directeur van de school voor islamitische studies het belang uit van Ashura voor de islamitische traditie.