A Home Far Away
Ooit was de negentigjarige Lois Wheeler een gevierd actrice. Nu kijkt ze terug op haar leven en op dat van haar overleden man, de Amerikaanse journalist en schrijver Edgar Snow. Dwalend door een ooit door man en kinderen bevolkt huis, vertelt ze over de roemruchte carrière van de gepassioneerde Snow, die al op jonge leeftijd gefascineerd raakte door China. In het Amerika van de jaren vijftig, waarin senator McCarthy een heksenjacht opent op alles wat ruikt naar communisme, wordt de journalistieke interesse van Snow al snel met argwaan bekeken. Wanneer het jonge stel op de zwarte lijst belandt, besluit het zijn heil in Zwitserland te zoeken. Ondanks de tegenwerkingen weet Snow zich in de jaren zestig te ontpoppen tot de eerste Amerikaanse journalist die communistenleider Mao Tse-tung interviewt. Prachtige archiefbeelden van een lang vervlogen China vormen samen met Chinese-inkttekeningen het decor voor herinneringen aan een leven dat langzaam wordt besmet door de politieke strijd tegen het communisme. Hoe diep zijn liefde voor China ging, blijkt uit zijn testament, waarin een onalledaagse wens is opgenomen. Overigens stierf Snow in lijn met zijn fascinatie in 1972: het jaar waarin Nixon en Mao elkaar voor het eerst de hand schudden.