Selling a Colonial War
The power of representation is demonstrated clearly in the way the Dutch government chose to present the Indonesian War of Independence and its violent aftermath (1945-1950). Three quarters of a century on, competing perceptions of the events still remain.
Filmmaker In-Soo Radstake casts a broad view as he investigates a multitude of perspectives, including those of the Dutch government, servicemen in the Dutch and the Royal Netherlands East Indies armies, Indonesian independence fighters, the international community and several population groups in the former Dutch East Indies. The Bersiap killings, a neglected episode in which specific groups of citizens were collectively considered as enemies of the revolution, is among the subjects touched upon.
Extensive interviews with international experts provide insight in the complex relationships in the former colony and the global context. Archive footage—some of which has only been discovered decades after the events—not only tells a story of decolonization but also chronicles our dealings with the past.