Selling a Colonial War
De wijze waarop de Nederlandse overheid de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog en het daaropvolgende geweld (1945-1950) presenteerde, toont hoe groot de kracht van beeldvorming is. Driekwart eeuw later strijden verschillende percepties van de gebeurtenissen nog altijd om voorrang.
Met een brede blik onderzoekt filmmaker In-Soo Radstake een veelheid aan perspectieven, waaronder die van de Nederlandse overheid, militairen in het Nederlandse en Nederlands-Indische leger, Indonesische onafhankelijkheidsstrijders, de internationale gemeenschap en verschillende bevolkingsgroepen in het voormalige Nederlands-Indië. Ook de Bersiap komt aan bod, een onderbelichte periode waarin diverse groepen burgers collectief werden aangemerkt als tegenstanders van de onafhankelijkheidsstrijd.
Uitgebreide gesprekken met experts in binnen- en buitenland geven inzicht in de complexe verhoudingen in het voormalige Nederlands-Indië. Archiefbeelden, waarvan sommige pas decennia na dato werden ontdekt, vertellen niet alleen een verhaal over dekolonisatie maar vormen ook een kroniek van onze omgang met het verleden.