{The And}
Together for three months and head over heels, or married for a quarter of a century and familiar with every wrinkle and idiosyncrasy. In both cases, love is hard work and in any relationship this work consists mainly of talking, asking questions and listening. In the interactive documentary {The And}, director Topaz Adizes has 30 couples – gay and straight, inexperienced teenagers and senior citizens who have been through all the highs and lows – ask one another 412 candid questions. All aspects of a relationship are investigated: the distribution of power, the biggest annoyances, greatest expectations and most beautiful memories. And of course sex. Every viewer gets a different combination of text fragments. An initial tailor-made selection is made on the basis of answers to four questions, ranging from “Is porn a dirty secret for you or an educational experience?” to “When furnishing a new house, do you choose as much space as possible or as much furniture as possible?” After watching the resulting one-and-a-half minute compilation, the viewer can make choices by clicking on themes or couples. There is also an option to initiate a discussion with your own partner prompted by specially designed questions. When watching and talking, we are confronted in turn by tenderness, uneasiness and confusion.