Part Time God
PART TIME GOD is a visual exploration of the seeming contradiction of chance and free will in human life. It is a very Western juxtaposition: the split between the emotional reality of our own experience and the detached, analytical reality of our knowledge. With an ironic touch, intense personal drama is combined with light philosophical comment. We observe the world through an interactive computer-programme: a hand touches the screen and leads us, seemingly arbitrarily, to different people in different countries: an extravagant New York artist with breastcancer, confronted with the inevitable loss of her breast; a timid young boy picking grapes in the French vineyards, desperate because the girl he loves has rejected him; a nuclear scientist in Geneva, experimenting with the smallest atomic particles in the largest accelerator in the world; a cheerful duckbreeder in Surinam and his very religious wife ... As a counterpoint, thinkers such as Nobel prize laureate Ilya Prigogine and best-selling biologist Richard Dawkins pop up at the bottom of the screen to share their theoretical points of view. We are divided between observation and real life, left to draw our own conclusions.