In 1947 the Norwegian explorer and anthropologist Thor Heyerdahl with five other men crossed the Pacific Ocean on a raft. They embarked on the 8000 km long trip from Peru to the Polynesian Islands to prove that the original inhabitants of Polynesia could have done the same thing around 1500 years ago. The journey lasted 101 days, it yielded thousands of meters of footage. As a result of weather conditions, the salt water and a rust-eaten camera, however, half of this footage was unusable and the other half consisted mainly of overexposed images of six men on a raft. Credit should be given to the Swedish film producer Olle Norde for making it possible that an impressive documentary could yet be compiled from the usable footage. The film won an Oscar in 1951.