Mothers
Four mothers explain how their sons ended up in trouble with the law because they fell in with the wrong crowd, experienced trauma or were intimidated by a gang. The offenses are minor, and their involvement was not always proven—sometimes they were only witnesses to a crime. But once Amsterdam’s Top400 crime prevention program has them in its sights, things just get worse for them.
These stories are not only an expression of frustration, anger and a sense of powerlessness, but also an indictment of the use of algorithms for the prediction of criminal behaviour. This form of crime prevention has a particularly stigmatizing effect and discriminates against socially and economically underprivileged young people from migrant backgrounds.