Anna Zeit Land
In ANNA ZEIT LAND, the borderline between documentary and fiction has been completely eliminated. The film follows two women on their separate tours of Germany in the turbulent years 1989-1993. Both women are called Anna and both characters are enacted. One of the Annas is from East Germany, the other from West Germany; one of them collects 'sounds', like political speeches and musical fragments, the other gathers images. This construction enabled filmmaker Christoph Hübner to reflect on the German present and past. ANNA ZEIT LAND does not tell a narrative, logical story - the film was made without a script - but is an associative quest for the significance and identity of present-day Germany. Armed with a photo-camera and a tape recorder, both Annas register reality as they approach it, without judging it (in advance). Open-minded and impromptu, they find themselves in an alienating world, where ideologies have been declared obsolete. The only thing that counts is the present, as the working title of the film, 'Abschied von Morgen', indicates. Christoph Hübner has worked on this film for four years. The extraordinary montage by Gabrielle Voss took up one year.