Santoalla
In this true crime film, the makers investigate the mysterious disappearance of a Dutchman in Santa Eulalia in Galicia, in the northwest of Spain. The hamlet, known locally as Santoalla, had just a few inhabitants when Martin Verfondern and Margo Pool moved into one of the deserted ruins to live a simple life on the land – a dream they had long cherished.
But the arrival of these two headstrong foreigners disrupted the traditional life of the sole remaining family, who was not impressed with their plans for an agriturismo. Interviews with Margo and archive footage from local TV reveal how tensions between the two parties came to a head.
Following a decade of quarreling, Martin went missing, leaving Margo behind with a lot of questions. Questions her neighbors will not answer: the woman next door maintains that she knows nothing. Everyone we meet would make excellent characters in a nail-biting thriller, set against the backdrop of a forgotten landscape.