Goodbye, Captain
This conclusion to a trilogy—after Corumbiara (2009) and Martírio (2016)—is more than just an oral history and ethnographic elegy; for Carelli, founder of the Video nas Aldeias project, film is a form of activism. Apart from the constant economic and political struggle with governments and companies as they destroy the landscape and force entire peoples to move, Krohokrenhum feared cultural assimilation above all. He saw film as a means to help the Gavião preserve their language and traditions for younger generations, who can thus rediscover their own cultural heritage.