The Fourth World War
‘I’m the other one, I’m the other one.’ With a broken, but angry voice, one of the mothers of Buenos Aires’ Plaza de Mayo keeps repeating it: I’m that dismissed employee, I’m that revolutionary, I’m the one who doesn’t have anything to eat: I am all of us. Starting from this thought, the voice-over tells the story of global resistance against injustice: ‘I used to be alone, but the world has changed’. The narrator identifies with activists from Chiapas, Argentina, South Africa, Palestine, Korea, and with the anti-globalists in Genoa and Seattle. After World War III - the Cold War – a fourth World War is raging: the one against corporate globalisation. It is our world against their system, the universal ‘we’ against the inhumane economic changes of the last decade. This is the passionate feeling emanating from the swiftly edited documentary. Small companies made redundant, factories and large companies moving ‘South’, leaving scores of jobless people behind, and people driven from their land. An almost euphoric feeling of solidarity radiates from the dancing, singing and playful crowds. The repressive violence that is sometimes the response to such demonstrations is not left unexamined, but it is the hope for positive futures and the belief in change for the better which prevails. Contagious, touching and heart-warming.