Kindergarten
The toddlers in a Russian playgroup are showing a striking number of adult traits. Here and there, serious romantic relationships are budding, and some tots are determined to marry. One infant may urge her friend to keep his voice low, or else the filmmakers will hear everything they say, but most pre-schoolers are undisturbed and continue their everyday activities. They play with dolls, hang around on the playground and chatter a lot, particularly about who is whose friend and who is whose lover. In this environment, the direct cinema style seems even more natural than it usually is. Two years ago, IDFA screened Victor Kossakovsky’s film Pavel and Lyalya (a Jerusalem Romance), which dealt with the profound and unselfish love of an elderly couple. In contrast, the infatuations of young kids are volatile and playful, because ten minutes later you can be married to someone else.