[The Brain]
A school of fish, a flock of birds or a colony of ants: these are all examples of decentralized, self-organizing systems that function as a distributed collective intelligence. For obvious reasons, developers in the field of artificial intelligence are now interested in abstracting these principles of swarm intelligence into human technologies.
[The Brain] is an ever-evolving laboratory for collective intelligence—but this time made with people. It reimagines performance as a space to experiment in producing collective ideas. You’re invited to join this research to find out what it’s like to be part of a collective brain: a self-organizing, complex system. Through your smartphone, you’re connected with the rest of the audience to create an Artificial Artificial Intelligence (AAI). Through real-time feedback loops between participants, this network produces questions, answer, social scenarios, and predictions. The collective brain that emerges becomes the subject, the main character, as well as the content generator of a series of performances that will be different each session. Artist Orion Maxted invites you to take part in [The Brain]’s OpenLab sessions.