Torre David: The World's Tallest Squat
Torre David is the world's tallest squat. This skyscraper in the center of Caracas, Venezuela, was never completed and stood vacant for over a decade. Five years ago, 750 families from the slums moved into the tower, installed water and electricity, and turned this building intended as bank headquarters into their home. “For me, being here is an opportunity that came from a tragedy,” says one occupant who lost his house in a flood. With its open stairwells and gaping holes, this half-completed carcass of a building houses innumerable little paradises rising up from the concrete floors poured by the new residents themselves. There’s a shop, a basketball court, a parking garage, a guard and a lock on the door to keep out criminals. Forty percent of Caracas’s population lives in slums. “In the slum, life is lawless. Here, it’s safe,” explains one woman, and another explains how filthy the building was when they first entered five years ago. Photos illustrate the story in split screen. The squatters work communally to make the building habitable. Short interviews alternate with scenes from everyday life in the tower, accompanied by rap music from El Cancerbero and others.