The White World According to Daliborek
Daliborek is an industrial painter, amateur horror film maker, angry-song composer and radical neo-Nazi. Although he's nearly 40, he still lives with his mother. He hates his job, gypsies, Jews, refugees, gays and Angela Merkel. He also hates his life, but he doesn’t know how to change it. The turning point is when his mother starts a new romance and Daliborek finally decides to find his first love. The White World According to Daliborek is an experiment to investigate and try to change the situation of a lonely, hate-filled Czech man. This "documentary play," in which we see Daliborek giving free rein to his creativity, often in stylized master shots filmed from a tripod, calls to mind the work of Ulrich Seidl and Joshua Oppenheimer. It's a provocative exploration of image creation and profiling, power and impotency, fantasy and reality—a hybrid portrait that broaches uncomfortable, urgent and complex topics. At the end, Daliborek travels to Auschwitz in a bus specially designed for the film, where he meets a Holocaust survivor—a revelation from director Vit Klusák is awaiting him.