Paradise Lost 3: Purgatory
"It's not about opinion anymore, it's not about debate, it's about science," says Dixie Chicks singer Natalie Maines at a demonstration featured in Paradise Lost 3: Purgatory. This neatly sums up events that have taken place since the first Emmy Award-winning installment of the sensational Paradise Lost series, which seeks to spark debate about the shaky evidence against the West Memphis 3. Now in their thirties, these three men were wrongfully convicted 18 years ago of the murder of three eight-year-old boys, purely because they were heavy metal fans. DNA tests in 2007 exonerated them and indicated that the stepfather of one of the victims was the possible perpetrator. Nonetheless, it wasn't until mid-August of this year that the "WM3" were released. As a result, celebrated directors Joe Berlinger and Bruce Sinofsky have had to make changes to the conclusion of Paradise Lost 3: Purgatory since its premiere at the Toronto Film Festival in September. It is fascinating to compare the current analysis of the case presented by renowned forensic experts, some from the FBI, with the analysis of key players recalling the earlier witch hunt. Archive footage shows the painful passing of time while injustice was allowed to prevail.