Paradise Lost 3: Purgatory
"Het gaat niet meer over meningen, het is geen debat meer, het is wetenschap", zegt Natalie Maines, zangeres van de Dixie Chicks, tijdens een demonstratie in Paradise Lost 3: Purgatory. Daarmee vat ze de gebeurtenissen treffend samen sinds het eerste Emmy Award-winnende deel van de geruchtmakende Paradise Lost-serie, die een discussie uitlokte over het rammelende bewijs tegen de 'West Memphis 3': drie tieners - nu dertigers - die achttien jaar geleden ten onrechte werden veroordeeld voor de moord op drie achtjarige jongens, alleen omdat ze heavy metal-fans waren. DNA-onderzoek in 2007 heeft ze vrijgepleit en wees de stiefvader van een van de slachtoffers aan als mogelijke dader. Toch duurde het nog tot half augustus dit jaar tot de 'WM3' vrijkwamen. Daarom hebben de gelauwerde regisseurs Joe Berlinger en Bruce Sinofsky het slot van Paradise Lost 3: Purgatory sinds zijn premiere begin september op het filmfestival van Toronto aan moeten passen. Boeiend is de analyse die gerenommeerde forensisch experts, onder andere van de FBI, nu van de zaak geven, naast de analyse van nauw betrokkenen die terugkijken op de hetze van destijds. Het archiefmateriaal toont pijnlijk aan hoe de tijd verstreek terwijl het onrecht in stand werd gehouden.