De stand van de zon
This is the first part of Leonard Retel Helmrich's trilogy about modern Indonesia. It was followed by Stand van de maan and Stand van de sterren (2010). De stand van de zon is the first portrait of the Sjamsuddin family, whom Helmrich would continue to follow in the subsequent films. Here we get to know family members Rumidjah, her two sons Bakti and Dwi, and her grandchildren, set against the background of the Reformasi, the period of political instability that followed the departure of President Suharto. Footage of large-scale police actions against student protests alternates with scenes from the Sjamsuddins' daily life. These two universes frequently overlap, such as during elections when Bakti joins one of the demonstrations and when one of Rumidjah's two sons teases her about her support for the governing Golkar party. Retel Helmrich employs his familiar fluid Single Shot Cinema technique to make extended takes with no comment or questions. In this way, he records the tensions between the city and the countryside (to which Rumidjah regularly returns), between Christianity (to which the Sjamsuddins traditionally belong to) and Islam (which Bakti is becoming wrapped up in), and between rich and poor. The film's leitmotif, however, is the cheekily grinning Bakti, who is strongly admonished by his mother and brother for his compulsive gambling and lethargy.