Rafea: Solar Mama
Initially, the directors wanted to film four women from different countries traveling to India to take part in the intriguing program by the Barefoot College, which over the course of six months trains 30 illiterate women from different continents to become solar engineers. But it quickly became clear that the story and personality of a Bedouin named Rafea attracted the most attention, and she became the focal point of this fascinating investigation of the power of education pitted against the strength of tradition. Rafea and her community live in an encampment on the border between Jordan and Iraq. She doesn't need to think twice about the offer to go to India from the Jordanian Ministry of Environment, immediately understanding that this is a unique opportunity to give her children a better future - and even to provide the whole village with solar power. Nevertheless, her family - and her husband in particular - is not as open to change as the clever, curious Rafea. This presents her with an impossible dilemma: to go to India and never see her children again, or to stay behind with no prospect for a better life. Fortunately, her community is not so conservative as to ban cameras.