Rafea: Solar Mama
Aanvankelijk wilden de regisseurs vier vrouwen uit verschillende landen volgen die naar India reizen om deel te nemen aan het intrigerende programma van The Barefoot College, waarin dertig analfabete vrouwen van diverse continenten in zes maanden tijd worden opgeleid tot solar engineers. Maar al snel wordt duidelijk dat het verhaal en de persoonlijkheid van de Bedoeïen Rafea de meeste aandacht trekt en wordt zij het middelpunt in dit fascinerende portet over de kracht van onderwijs versus de macht van traditionele structuren. Rafea woont met haar gemeenschap in een tentendorp op de grens tussen Jordanië en Irak. Ze hoeft niet lang na te denken over het aanbod van het Jordanese Ministerie van Milieu om haar naar India uit te zenden; ze begrijpt onmiddellijk dat het een unieke kans is haar kinderen een betere toekomst te bieden, en zelfs het hele dorp van zonne-energie te voorzien. Maar haar familie, en zeker haar man, hebben niet dezelfde ontvankelijkheid voor vernieuwing als de slimme en leergierige Rafea. Het stelt haar voor een onmogelijk dilemma: gaan en de kinderen nooit meer zien, of blijven zonder uitzicht op een beter leven. De gemeenschap is in ieder geval gelukkig niet zo conservatief dat ze geen camera's toelaten.