Gulabi Gang
Sampat Pal is from an area of northern India plagued by drought, poverty and corruption. Life there is tough for the people at the bottom of the traditional caste system, the Dalits (untouchables) and women. Violence and intimidation are business as usual.
Sampat became aware of the unfairness of the system at an early age. In 2006, she founded Gulabi Gang, an organization run by and for women. It raises the issue of injustice against women and Dalits and teaches them how to defend themselves. The group goes from village to village dressed in pink saris and armed with sticks. The organization currently has several thousand members spread over a large area.