Surviving Progress
What is progress? Does progress by definition mean improvement? Are our brains equipped to keep up with the rapid technological changes in recent centuries? Is it possible to continue growing at the same rate forever? Or will the catchwords of the coming decades be , , and ? Scientists, philosophers and cultural critics tackle these questions in this elaborate docu-essay based on (2004) by the Canadian author Ronald Wright. Wright's central thesis is that we are caught in a "progress trap," where technological innovations succeed one another so rapidly that our footprint is threatening to become too large. What's more, the world population has grown significantly since World War II, and the fall of communism has lifted economic growth to the status of mono-ideology. Wright, who makes a comparison with the catastrophe on Easter Island, believes that this is set to create a cocktail that will poison us if we do not temper our consumption. In this fast-paced and visually appealing account, Wright's ideas find support among eminent figures such as environmental activist Margaret Atwood, primatologist Jane Goodall, and biologist David Suzuki - whose own web documentary compared our planet with a test tube that could reach capacity at any moment.