The Choice
In this planned series of interactive VR experiences, women talk about their choice to have an abortion. The woman sitting opposite you in this first episode shown at IDFA DocLab is Kristen from Texas. As you talk to her about her experience, the initially empty space around you gradually fills with animated line drawings that reinforce the story which is already so poignant.
She talks about her and her husband’s longing for a child, their joy when she became pregnant, and the immense sadness when after 20 weeks it turned out that their unborn child had serious physical abnormalities. She also talks about the almost inhumanely obstructive attitudes she faced in the Texas health care system when making what was already such a difficult decision. The title thus has a double meaning—it is about the actual choice that women make, as well as the freedom of choice that they are denied in far too many parts of the world.