cut-out
It wasn’t until 2011, when the last surviving member of the National Socialist Underground (NSU) was arrested, that it became clear what acts of terror this organization had committed. In addition to 14 bank robberies and three bombings, the extreme-right NSU had systematically murdered 10 German citizens, all of whom had an immigrant background. From 2000 to 2006, nine men and a policewoman were murdered. A member of the national security service had been on their trail for a while, but he also had extremist leanings and allowed the murderers to get away with it. Higher-ups in the organization also turned a blind eye, and the media reported the crimes as if they were “regular” homicides.
In her earlier video work Let Me Remember, the artist belit sağ investigates the role of the media in what has been described as “the biggest scandal in modern German history.” She attempts to give the victims back the identity that had been taken from them. In cut-out, she presents them as neutrally as possible, with factual descriptions of their passport photographs. In the process, we learn that this was violence motivated by racism, a fact that has long been denied.