Exactly 499 years after the Spanish conquest of the Aztecs, an unnamed conquistador washes up on the east coast of Mexico as if ejected from a time machine. In his period costume, he treks over the mountains, from Veracruz to Mexico City, the same route that Hernán Cortés took in 1521 to conquer the Aztec city of Tenochtitlan.
We witness a Mexico ravaged by violence and cruelty through the eyes of the weary and bewildered time traveler (Spanish actor Eduardo San Juan Breña is perfectly cast in the role). The memories and interior monologue of this conquistador provide an extra historical dimension and help us grasp how the colonial past has affected the present. And despite the beautifully composed images of this original, magical-realistic road movie, a harsh reality predominates.