O arrais do mar
The Portuguese arte xávega is a traditional form of fishing, still practiced in very few places. The method has barely changed over the centuries: a net is trawled by a wooden fishing boat off the coast, then dragged back to the beach. This was once done by oxen, but tractors have now taken their place.
The dark images in this essayistic short film, with the sound of the surf in the background, create a distinctive atmosphere, as if this is a no-man’s-land without control or supervision, a place of danger and excitement by the sea. No place for daylight.