Yoole, The Sacrifice
In April 2006, a small boat was found drifting aimlessly along the eastern coast of Barbados. Local fishermen left the boat alone for many weeks, assuming it had something to do with drug smuggling. It later emerged that the boat contained the bodies of 11 Senegalese people who had set out to Europe four months earlier. In Senegal, it is not unusual for young people to embark in a rickety vessel in search of money and happiness in Europe or North America. Director Moussa Sene Absa is himself Senegalese, and was in Barbados when the boat was discovered. He returns to his homeland to explore the stories of the young men who risk the voyage. Surrounded by the slum dwellings and other dilapidated buildings in the ghetto, the young adults talk about poverty, hunger, politics and corruption, Western Union, and Western paradise. Archive footage of a party conference with Senegalese President Abdoulaye Wade, who represents the political elite, is interspersed with scenes featuring local songs, rap and poetry. Using a variety of rhythms and styles, Absa applies his own narrative method and succeeds in connecting individual stories to the sociopolitical situation. This yields a portrait of Senegalese youth and an impression of the consequences of the distance between themselves and the political elite.