The Blank Stare
This conceptual video work consists of a sequence of five rooms in which people, creatures and spirits are all connected by their gaze. Here arises an inward look, for the characters in the film, but for the viewer as well. In a seamless fashion, the film moves from a scene of an everyday waiting room to an observation room in a mental institution, to what could be the prayer room of a religious sect, to a company of creatures in the future and, finally, to a space where infinity awaits. The Blank Stare is the last film in a silent film trilogy that started with The Last Smoking Flight (2008) and The Big One (2010), in which artist Gabriel Lester explores the inward gaze: introspection, reflection, daydreaming and magical thinking.